Travel Blog

Laatste update 24-4-2015

Dag 4
De vierde dag begon met een bezoek aan het bedrijf à-star. Dit bedrijf is vergelijkbaar met het Nederlandse TNO. De nederlandse Evert Klaseboer vertelde ons iets over het werk dat hij doet voor de High Performance Computing divisie van à-star en over het leven in Singapore. Evert heeft een phd gehaald in fluid dynamics en is daarna in de r&d terechtgekomen. Hij had een hoop grappige verhalen over het leven in Singapore en Azië in het algemeen. Zo heeft hij eens onderzocht hoe het ontploffen van een zeemijn schade toebrengt aan een boot, hier specifieke plaatjes van gemaakt maar dit niet gepubliceerd. Een paar jaar later verscheen er een publicatie uit China over het zelfde onderwerp met dezelfde plaatjes. In dit artikel werd Evert bedankt voor zijn samenwerking en zijn bereidheid om vragen te beantwoorden. Dit alles door mensen die hij nog nooit had gezien en die geen enkele (legale) manier konden hebben om zijn plaatjes te verkrijgen. Het is hem nog steeds niet duidelijk hoe ze hieraan zijn gekomen. Ook begon Evert uit enthousiasme een formule op te schrijven op het plaatselijke whiteboard waardoor er voor altijd een Greens function op zal staan.
Na zijn praatje gingen we naar een showcase van A-star waar verschillende nieuwe producten werden laten zien in een futuristische setting. Hierna gingen we naar het dak van de wolkenkrabber waar je aan de ene kant Maleisië en aan de andere kant Indonesië kon zien liggen, kortom een prachtig uitzicht.

Na à-star zijn we op een lastminute geregeld bezoek naar abnamro geweest midden in het financiële district. De banksector in si ngapore is gigantisch en hier hebben we gelukkig nog wat van kunnen meepakken door de flexibiliteit en inzet van Hans-peter borgh, e en rug alumni die we de avond hiervoor hebben. Ontmoet. Interessant om te horen was dat natuurkundigen erg gewild zij n in de bankenwereld. Na heerlijk te hebben gegeten in het plaatselijke foodcourt gingen we naar de singapore nightsafari. Dit is een dierentuin waar je sAvonds  rondgereden kan worden door de plaatselijke fauna. Zo hebben we tijgers tapirs en indische neushoorns gezien.

Dag9
Dit was een reisdaq waar we Singapore achterlieten voor Indonesië. Toen we uitstapten op het vliegveld in Bandung werd het verschil in culturen al gauw duidelijk. Kort gezegd heerste er in indonesië chaos, we waren beland in in het echte azië. Hoewel onze entree niet soepel verliep, er moesten namelijk gigantische bedragen worden gepint om de visa te betalen voordat we het land in mochten kreeg ik het idee dat de deelnemers Indonesië zeker konden waarderen. We hadden net soms nep aandoende Singapore nu echt achter ons gelaten voor het echte avontuur dat ons te wachten stond in Indonesië.

Dag 10

Vandaag bezochten we ITB wat staat voor: Institut Teknologi Bandung. We kwamen om 9 uur aan op een universiteit waarvan de gebouwen een japanse uitstraling hadden. Het was niks zoals onze eigen universiteit maar de faculteiten leken eerder op tempels dan op faculteitsgebouwen zoals wij die kennen. Hier begonnen we met een praatje van de professor van ITB, hij vertelde vooral over de ITB in het algemeen, dus hoeveel professoren en staff er werkte, hoe een studieprogramma eruit zag en wat voor faciliteiten er zijn bij ITB. Vooral de Bosscha Observatory is een belangrijke faciliteit. Vanuit deze telescoop worden vanuit de heuvels van Bandung metingen gedaan. Hier gaan we later op de dag nog naar toe. Vervolgens was het onze beurt om te presenteren, Maarten en Fanna hielden een algemeen praatje waarna Steven en Jos een wat specifiekere presentatie hielden over hun bacheloronderzoek. Het publiek bestond uit voornamelijk astronomie studenten van ITB. Ook volgde een interessante lezing van Olaf over cosmic rays.

Vervolgens was het tijd voor meer interactie met de studenten, tijdens de lunch en ook hierna was er voor ons de mogelijkheid om de studenten van de ITB de hemd van het lijf te vragen. Een goede manier om te weten te komen hoe studeren hier is ten opzichte van wat we gewend zijn. Naar mijn idee is studeren hier iets meer hiërarchisch opgezet, er wordt minder tegen een professor ingegaan dan dat dit in Nederland gebeurd. Daarnaast beginnen de studenten hier ook erg vroeg in Bandung. Tijdens de uren van interactie kregen we ook een rondleiding rondom de campus, vervolgens gingen we naar de Bosscha Observatory waar we al helemaal lekker voor gemaakt waren met een fantastisch promo filmpje van 20 minuten. Eenmaal hier aangekomen zijn we overdonderd door de schoonheid van de telescoop. Een immense telescoop van ongeveer 8 meter lang wordt hier nog gewoon met de hand bedient. Het heeft zo zijn charme dat de astronomen hier nog handmatig te werk gaan. Nadat we hier natuurlijk een groepsfoto met de telescoop hadden gemaakt, hebben we de dag afgesloten met een diner bij restaurant “The Valley”. Met een uitzicht over geheel Bandung sloten we de dag af in stijl.

Dag 11
Deze dag werd door lastminute veranderingen in het programma een stuk drukker dan verwacht.
We begonnen de dag met een bezoek aan DT diriganta. Dit is een bedrijf dat vliegtuigen bouwt. De eerste hindernis was door een checkpoint van de militaire politie komen wat ons uiteindelijk lukte en waardoor we een half uur te laat aankwamen . De mobieltjes en camera’s moesten ingeleverd worden en de dag kon beginnen. Het was erg leuk om de productielijn van dichtbij te zien. En zeker de voltooide vliegtuigen en helikopters deden jongensdromen opleven.

Hierna bezochten we de vulkaan genaamd Tamguban Perahu. Onze bus bracht ons zo ver mogelijk waarna we met kleine busjes naar de rand van de krater werden gereden. Deze locatie had zo uit een film kunnen komen. Vanaf de rand van een gigantische krater kijk je naar beneden waar je rook Iet opstijgen en als de wind verkeerd staat ruik je de zwaveldamp. Op de hele kraterrand staan kleine hutjes van wáaruit verkopers hun waar verkopen. Verkopers die gek genoeg bijna allemaal Nederlands kunnen. Er konden hier ook mooie wandelingen worden gemaakt langs de rand en dit werd door verscheidene deelnemers gedaan. Iets voor de tijd dat we weer afgesproken hadden kwam er een dichte mist over de vulkaan hangen waardoor je geen hand voor ogen meer kon zien. Dit leverde een spannende scène op aangezien we nog niet compleet waren om half vijf terwijl de hele vulkaanrand geëvacueerd moet zijn om vijf uur, dit in verband met giftige gassen die sAvonds (for some reason) omhoog komen. Gelukkig duurde het niet lang voordat de verloren deelnemers bij de busjes aangekomen waren en we deze mooie maar onheilspellende plek konden verlaten.

De avond werd besloten met een bezoek aan saung anklung udjo. Dit is een cultureel centrum in Bandung dat gericht is op het behoud van de plaatselijke cultuur en mensen onderwijst in dans muziek enz.
We kregen een voorstelling die bestond uit negen verschillende vormen van plaatselijke muziek/dans. Dit begon rustig met een traditionele poppenshow(wajang is geloof ik het goede woord). Hierna volgde een spectaculaire dans en muziekvoorstellimg van de plaatselijke jeugd die met wel 50 kinderen een show opvoerden voor alleen onze groep. Dit was ontzettend leuk en de avond beloofde een mooie te worden. Hoogtepunten waren het zelf bespelen van het plaatselijke instrument genaamd angklung, een optreden van het angklung orchestra met een solo op een soort hammondorgel gemaakt van angklungs en natuurlijk de afsluiter die bestond uit het samen dansen van onze groep met de eerder genoemde kinderen. Hierna werd de plaatselijke souvenirshop geplunderd.

Dag 12

Deze dag bezochten we het kratermeer kawah putih. Dit is een ontzettend mooie plek waar we direct een groepsfoto hebben genomen. Deze plek is ontzettend mooi door de witte stranden en het blauwe meer maar heeft ook iets heel onnatuurlijks over zich heen door het onnatuurlijk blauwe waTer, de sterke zwavellucht em de bomen die tot op 1 meter hoogte allemaal zijn verkoold.

Dag 13

Deze dag konden we gelukkig uitslapen. Velen deelnemers hadden hier dan ook zeker gebruik van gemaakt en hadden hun kans gegrepen om de dag hiervoor ook maar eens de uitgaansgelegenheden te verkennen. Maar door de echte cultuursnuivers werd natuurlijk gewoon Bandung bezocht. Het begon dus rustig maar om 12:30 uur mochten we ons toch echt klaarmaken voor een bezoek aan PT PINDAD, een defensie bedrijf dat voornamelijk tanks en ammunitie maakt. Hier eenmaal aangekomen werden we ontvangen door de PR manager, door omstandigheden was het nog even wachten op de technicus die zou presenteren over PT PINDAD. Het bedrijf wordt bezit door de staat en alle werknemers komen dan ook uit Indonesië. Nadat Olaf en Maarten naar voren waren geroepen om nog wat te vertellen over onze groep kwam de technicus binnen om te presenteren. PT PINDAD maakt voornamelijk tanks en assault rifles. Daarnaast is PT PINDAD is een erg groot bedrijf met een bedrijfsterrein van maar liefst 66 hectare. Het was dus absoluut niet mogelijk om tussen de bedrijfshallen te gaan lopen in de hitte. Dus er werden 3 pantservoertuigen geregeld om ons in te vervoeren! Erg vet natuurlijk! Alle deelnemers werden in 3 pantservoertuigen gezet om vervoerd te worden naar ten eerste de productielijn van de tanks en pantservoertuigen. Dit zou in Nederland niet zo snel mogelijk zijn bij een defensiebedrijf.

Bij de productielijn werd door de technicus van PT PINDAD uitleg gegeven over hoe de voertuigen geproduceerd werden en hoe bijvoorbeeld bulletproof banden worden gemaakt. De hal stond vol met half afgemaakte tanks en pantservoertuigen. Hiernaar verplaatsen we ons, uiteraard in de legerwagens, naar de assualt rifle afdeling. We werden hier gebracht naar een kamer vol met verschillende geweren die worden geproduceerd bij PT PINDAD. Onze deelnemers poseerden en inspecteerden ieder wapen uitvoerig. We waren natuurlijk nog lang niet uitgespeeld alvorens we al weer weg moesten. Natuurlijk hebben de werknemers van PT PINDAD ook veel andere dingen te doen dan ons als studenten rond te leiden. Al met al was het een erg vette dag: de productielijn van een defensiebedrijf bekijken, met pantservoertuigen over het terrein worden vervoerd en spelen met verschillende vette wapens die bij PINDAD geproduceerd worden.

Dag 14

Op deze dag was het al weer tijd om Bandung te verlaten. We staan vroeg op want de weg voor ons hotel wordt snel geblokkeerd vanwege de Asian-Africa conference die tegenover het hotel zal plaatsvinden. Al om 5 uur vertrekken wij en we reizen naar Bogor, hier zullen we de botanische tuinen bezoeken. De trip ging verassend veel sneller dan gepland en we komen al aan rond half 10. Hier bezochten we de tuin die erg mooi was. Daarna gingen we door naar ons hotel waar we overnachten alvorens we op onze 3 daagse jungle tocht gaan. Dit was een waar paradijs waar we volledig konden relaxen. Helemaal gelegen in de natuur van Indonesië met een prachtig zwembad. We hebben hier dus nog even uitgerust en zijn nu helemaal klaar voor de tocht van morgen!

Beste lezer,

Hier is dan eindelijk de langverwachte eerste post op het nu-al-geprezen GBE travelblog.
We zijn alweer aan het einde van de zesde dag en de GBE is goed van start. We raken steeds meer gewend aan de tropische temperaturen en het plaatselijke metronetwerk vormt geen enkele uitdaging meer.
Hieronder zal ik een korte beschrijving geven van onze activiteiten tot nu toe.

Dag 1
Om 4:20 stond er een touringbus op het Centraal Station te Groningen.
Omdat iedereen redelijk op tijd was en zowaar niemand zijn paspoort was vergeten konden we vrijwel direct vertrekken.
Om 11:15 konden we instappen in onze vlucht van Singapore Airlines.
Een vliegmaatschappij met geweldige service.
De 13 uur durende vlucht vloog voorbij door een combinatie van slaap en de grote selectie aan films en series van het ingebouwde multimedia-apparaat.

Dag 2
Om 5:50 lokale tijd kwamen we aan in Singapore. Hierna reisden we met de metro naar het hostel dat midden in Chinatown ligt, hier kwamen we om 9:30 aan. Het metronetwerk in Singapore heeft als eerste ter wereld de OV-kaart ingevoerd en was onze eerste kennismaking met de strikte regelgeving waarmee Singapore zijn inwoners aanstuurt. Zo is het in het metronetwerk verboden om te drinken of eten, en wacht men netjes in de rij op een aankomende metro. Ook is het verboden om de ‘koning onder het fruit’ de durian bij je te dragen, deze smaaksensatie, die ik net heb mogen ervaren, staat bekend om zijn geur die wordt beschreven als een mengeling tussen rotte eieren en braaksel.
Het middagprogramma was vrij en men ging in verschillende groepen op verkenningstocht door de stad.

‘s Avonds werden we opgehaald door Nadia, een Singaporese dame die ons enorm heeft geholpen bij de organisatie.
Ze nam ons mee naar het Jumbo Seafood Restaurant dat de beste chilikrab, een lokaal gerecht, uit het land maakt.
Er kwamen hele krabben op tafel en iedereen werd voorzien van een slabbetje. Krab hoort gegeten te worden met speciaal gereedschap maar vooral met de handen. Hierdoor veranderde de tafel al gauw in een slagveld.
Hierna gingen we op een boottour door Singapore met als hoogtepunt een lasershow voor het iconische Marina Bay Sands hotel.

Dag 3
Op de derde dag ging ons wetenschappelijk programma van start. We begonnen de dag met een bezoek aan de National University of Singapore (NUS). We werden hier rijkelijk onthaald met nespresso en andere lekkernijen waarna de directeur van het onderwijs ons een verhaal vertelde over de universiteit en voor ons eventueel interessante studiemogelijkheden. Hierna werden enkele onderzoeksgroepen en bijbehorende labs bezocht. Wat hier al gauw duidelijk werd is dat al het onderzoek praktisch is ingesteld. Singapore fundeert onderzoek dat de kwaliteit van het leven van mensen binnen afzienbare tijd kan verbeteren. Zo was er een onderzoeksgroep met een versneller die onderzoek deden met protonentherapie en was er een grote onderzoekgroep op het gebied van grafeen. De lokale astronomen waren daarentegen in een hok van 10 m^2 weggestopt op het dak.

Na deze bezoeken waren er tafels voor ons gereserveerd in het lokale foodcourt. Een foodcourt, of hawker center, is een geweldig concept. Het is een plek waar ontzettend veel kleine eettentjes bij elkaar zitten en men voor een klein bedrag goed en erg lekker kan eten.

Na onze uitgebreide lunch werden we rondgeleid over een futuristische campus waar studenten de keuze hebben tussen een bibliotheek met Macbooks of PCs, en waar er bij de ingang van het wooncomplex langwerpige zakjes hangen om natte paraplus in te kunnen vervoeren zonder dat iets anders nat wordt. Singapore is duidelijk ontworpen en er is over alles nagedacht.

In de avond hadden we een bijeenkomst met alumni van de RUG. Deze bijeenkomst vond plaats op de Singaporese cricket club. Deze club is ouder dan het land Singapore zelf en doet denken aan een Engelse gentlemans club die ik alleen ken uit Sherlock Holmes. De prominentie van deze club wordt duidelijk wanneer je kijkt naar de ligging die het inneemt in de stad. Aan de ene kant van de club ligt het Singaporese parlement met daarnaast het oud-parlement aan de andere kant het oude hogere gerechtshof. De club heeft aan de voorkant een gigantisch grasveld dat het deelt met de rivaliserende sportclub. Dit grasveld was recentelijk nog op het nieuws omdat mensen hier massaal bijeenkwamen om te rouwen om de dood van hun geliefde leider. De club organiseert op dit grasveld, op een extreme A-locatie, nogsteeds sportwedstrijden in plaats van het te verkopen. Het vermoeden dat we hier te doen hadden met een club voor de allerrijksten werd bevestigd door de aanwezigheid van topbankiers oliesjeiks en ambassadeurs. Dat wij ons ineens op deze locatie bevonden was bizar maar ook zeker erg leuk. De avond was gezellig en de studenten hebben veel met de alumni kunnen praten en dat alles onder het genot van een drankje.

Het schrijven van de blog kost meer moeite dan verwacht en omdat we morgen om 6 uur op moeten staan hou ik er weer mee op. Ik zal er waarschijnlijk morgen weer mee verder gaan.